Arvsrätt för styvbarn

Ang. arv efter dödsbo utan legala arvingar eller testamente. Kvarlåtenskapen skulle alltså

tillfalla Allmänna Arvsfonden. Som (ej adopterat) styvbarn till den avlidnes bror (även han död) har jag fått indikationer på, att jag skulle kunna hävda arvsrätt, då jag har

levt i familj under samma tak med min mor och styvfar från barn till vuxen ålder. Biologisk

fader har levt i USA utan kontakt. Skulle alltså kunna räknas som "äkta" barn med arvsrätt!?!

Rör det sig om felinformation eller vad gäller????

Med vänlig hälsning

Catarina

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline.

Vilka som är arvingar anges i Ärvdabalken. Styvbarn har ingen legal arvsrätt, så för att ett styvbarn ska kunna ärva krävs ett förordnande i testamente.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Mvh,

Rebecca AxelssonRådgivare