Arvsrätt för sambo

Min sambo och jag har varit ihop i 15 år och har två barn 8 och 10 år. Nu har min sambo blivit delägare i ett företag som är värt väldigt mycket pengar. Han vill plötsligt skriva samboavtal och se till att om han dör så går ALLA hans tillgångar till hans föräldrar. Bortsett från det som barnen ärver när de är 18. Jag ärsårad och ledsen att han inte bryr sig om hur jag och barnen får det om han dör. Vilka rättigheter har jag?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som sambos ärver man inte varandra. Det ända som du i egenskap av sambo kan ärva från din sambo vid hans eventuella bortgång är er gemensamma bostad och det bohag som finns i egendomen. Hans verksamhet är aldrig något du som sambo kan ärva om han inte testamenterar det till dig. De som kommer ärva av honom är era barn som har rätt till deras laglott, resterande kan han testamentera till sina föräldrar. Han kan inte göra sina barn arvlösa. Även om barnen inte är över 18 år kommer de att kunna kräva ut sin laglott.

Äger du och din sambo er bostad tillsammans innebär detta att era barn kommer ärva hans del av bostaden. För denna egendom kommer inte du bli förmyndare utan kommunens överförmyndare kommer se till att ta tillvara på barnens intressen.

Din rätt är alltså hälften av er bostad och ert bohag, 3§ Sambolagen.

Med vänlig hälsning

Matilda BonaRådgivare