Arvsrätt för barn via spermiedonation

Hej om jag skulle dö och har ett barn via spermiedonation, har barnet arvsrätt efter min död ?

Lawline svarar

Hej och tack för att vänder dig till Lawline med din fråga!

Den man som donerar spermier till insemination enligt de svenska lagreglerna i lagen om genetisk integritet (LGI) blir skyddad såtillvida att barnet eller mamman aldrig kan kräva att mannen blir juridisk förälder till barnet. Det innebär att du inte har juridiska skyldigheter gentemot barnet vilket medför att barnet inte har per automatik arvsrätt efter din död. En förutsättning för skyddet från risken att bli föremål för en faderskapsutredning och ha juridiska skyldigheter gentemot barnet är att inseminationen skall ske på ett svenskt offentligt sjukhus under översyn av specialistläkare.

Vänligen,

Zuzu RabiRådgivare