Arvsrätt för barn till föräldrar som är sambor

Hur blir arvsrätten i detta läge för mig? Båda är min föräldrar sambos och har varit det sen 80-talet. Tillsammans har dom bara mig. Båda har varit gifta tidigare och har barn från det äktenskapet. Om en av dessa dör hur blir arvet per barn då? Låt säga att det finns 1miljon sparakapital samt boende och bil som står på den person som avlider. Vad får jag, vad för särskull och vad får sambon? Tacksam för hjälpen

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Som utgångspunkt ärver sambor inte varandra. Detta innebär att om det inte finns något testamente så har ingen av dina föräldrar rätt till arv av den andre om den avlider.

I ett sådant fall spelar det ingen roll om den avlidnes barn är särkullsbarn eller barn inom äktenskapet. Huvudprincipen är att den avlidnes kvarlåtenskap delas lika mellan bröstarvingarna.

Grundprincipen är att varje delägare i dödsboet har en rätt i all egendom som finns i boet. Dessutom ska varje delägares behov och önskemål tillgodoses så långt det går vad gäller vem som slutligen erhåller vilken sak. Undantag gäller dock sådan egendom som inte lämpligen kan delas eller skiljas från annan.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare