FrågaFAMILJERÄTTAdoption23/07/2019

Arvsrätt för barn till adopterat barn

Jag har en moster kvar i livet som inga barn har. Mina barn är myndiga. Om jag nu blir adopterad i min vuxna ålder av 58 år. Ärver då mina barn min moster?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras av föräldrabalken – FB – och ärvdabalken – ÄB.

Den som har adopterats anses i och med adoptionen som adoptivförälderns barn, och inte som barn till sina tidigare föräldrar. Det görs heller ingen skillnad på hur adopterade respektive biologiska barn behandlas arvsrättsligt (4 kap 21 § FB). Det betyder att dina barn, om du blir adopterad av din moster, ärver av din moster om hon går bort, och du inte längre är i livet. Dina barn får i det fallet dela lika på det du skulle ha ärvt (2 kap 1 § ÄB).

Lawline RådgivareRådgivare