Arvsrätt efter utländsk far

Hej Jag undrar om jag har arvsrätt efter min pappa. Han är dansk medborgare och har alltid så varit. Han står som min far i de svenska registren men förmodligen inte i Danmark. Hur går jag tillväga för att bevaka ett eventuellt framtida arv? Tacksam för hjälp Hälsningar Charlotte

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Till att börja med stadgas i lagen om internationella rättsförhållanden rörande dödsbon att den lag som ska tillämpas är den var arvlåtaren är medborgare. I detta fall skulle det således bli den danska arvsrättens regler som är tillämpliga.

Gällande dansk arvsrätt så har jag tyvärr inte den insyn som krävs för att kunna ge ett kvalificerat svar om exakt hur regleringen ser ut. Dock bör det faktum att fin far är registrerad som just far till dig i Sverige kunna användas även i Danmark.

Då våra kunskaper om den danska rätten inte sträcker sig tillräckligt långt råder jag dig till att kontakta någon som besitter större kunskaper än oss. En idé som en tidigare rådgivare har gett var att kontakta den svenska ambasaden i  i Köpenhamn, för rådgivning i dansk lag. Telefonnumret är +45 33 36 03 70.

Jag hoppas svaret hjälper dig på vägen.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare