Arvsrätt efter mammas halvsyster

Hej

Min mamma (är avliden) har två halvsystrar. Alla tre har samma pappa. Hennes två systrar har en annan mamma. Den ena systern har ett barn, den andra systern (hennes man är också avliden)och har inga barn . Ärver systern som har barn allt eller har jag också någon arvsrätt som ju är halvsyskonbarn

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du har arvsrätt efter din mammas halvsyster (som inte har några barn). I din fråga framgår inte om det finns något testamente efter halvsystern. Ett testamente kan påverka fördelningen av arvet. Följande svar gäller därför under förutsättning att din mammas halvsyster inte har upprättat något testamente.

Frågan besvaras med regler som finns i ärvdabalken (ÄB).

Du har arvsrätt efter din mammas halvsyster

Eftersom din mammas halvsyster var gift, så är det möjligt att en del av arvet kan tillfalla hennes avlidna makes släktingar. Så är fallet om det finns kvarlevande syskon eller syskonbarn till maken. Som utgångspunkt har dessa arvingar rätt till hälften av arvet.

Den andra hälften av arvet kommer att fördelas mellan dig och den andra halvsystern. Fördelningen kommer att medföra att du blir tilldelad 1/4 och halvsystern får resterande 3/4.

Detta följer av 3 kap. 2 § och 2 kap. 2 § 2 st. ÄB

Hoppas du fick svar på din fråga!

Har du fler frågor är du alltid välkommen att vända dig till oss på Lawline!

Vänligen,

Erik BengtssonRådgivare