Arvsordningen vid befintligt testamente

Jag och min make ( gifta sedan 1993) har skrivit ett testamente där mina syskonbarn ( 3 st.) ärver allt, hus, bilar, pengar och värdepapper., när vi båda är döda. Det finns även syskonbarn till min make som vi har utelämnat helt i vårt testamente. Kan de komma och kräva något när vi båda har gått bort ?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Reglerna om arv i Ärvdabalken anger hur en avlidens kvarlåtenskap ska fördelas i de fall den avlidne inte själv givit några besked om detta i ett testamente. Lagens fördelning av kvarlåtenskapen följer i stor utsträckning genetiska släktband. Den eller de som är närmst släkt med den avlidne ärver före mer avlägsna släktingar. Släktingarna är indelade i arvsklasser där de i den första arvsklassen står först på tur att ta arv efter den avlidne.  Principen innebär att det i första hand är arvlåtarens avkomlingar som ärver. Finns inga avkomlingar, tar arvlåtarens föräldrar hälften var av arvet. Är någon av föräldrarna död, delar arvlåtarens syskon den förälderns lott. I ett avlidet syskons ställe träder dess avkomlingar och tar lika del av lotten.

I ditt fall har ni upprättat ett testamente och då sätter ni arvsordningen ur spel, vilket innebär att din makes syskonbarn inte kan komma att kräva något efter er bortgång.

Vänligen,

Emelie PiironenRådgivare