Arvsordningen efter mitt arv

Jag undrar vad som händer med min kvarlåtenskap när jag dör och mina föräldrar är avlidna. Jag har inga bröstarvingar. Jag har en halvbror på min fars sida.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Om du dör ska arvet efter dig fördelas. Det är så barnen tillhör den första arvsklassen och ärver direkt efter sina föräldrars död (2 kap. 1 §). Om inga barn finns är det föräldrarna som ärver. Om någon, eller ingen, av föräldrarna inte är vid livet, ärver syskonen (2 kap. 2 §). I sista hand ärver mor- och farföräldrar. Om inte dessa lever, träder deras barn, dina mostrar, morbröder, fastrar och farbröder in (2 kap. 3 §). Detta är arvsfördelningen som gäller, om inte du har ett testamente som föreskriver annat.

Detta innebär att din kvarlåtenskap skulle gått till dina föräldrar. Eftersom de är avlidna kommer din halvbror ärva din fars del av arvet, det vill säga halva arvet. Resterande halva (som är på din mors sida) kommer att gå till hennes föräldrar, eller i sista hand dina mostrar och morbröder. Där slutar den lagliga rätten till arv. Kusiner kan inte ärva varandra (om inte ett testamente till förmån för kusin finns). Om ingen arvinge finns, ska kvarlåtenskapen tillfalla den allmänna arvsfonden (5 kap. 1 §).

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare