Arvsordningen

Hej!

Min mor avled i mars och min syster (mitt enda syskon) 3 månader tidigare. Jag och minsysters son var då de enda arvingarna. Så långt allt gott. Vi skulle just göra bouppteckning när även han avled i förrgår. Han hade inga barn eller partner.

Är då jag min mammas enda arvinge eller blandas min systersons halvsyskon på hans pappas sida in. Hans pappa och min syster var skilda sedan 30 år.

Till saken hör även att mammas hus gavs till mig som gåva i ett gåvobrev utan förskott på arv innan, där min systerson skulle få 25% av värdet.

Overkligt att allt händer på 5 månader men tyvärr sant. Behöver veta vad som händer med min mammas kvarlåtenskap. Är mycket tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Arvsordningen regleras i ärvdabalken (ÄB), som du hittar https://lagen.nu/1958:637.

I första hand är det arvlåtarens (den avlidnes) barn som ärver. Om arvlåtarens barn har avlidit träder barnets avkomlingar in som arvingar istället, se 2 kap. 1 § ÄB. Detta kallas för den första arvsklassen.

Skulle arvlåtarens barn avlidit innan och det inte heller finns avkomlingar till denne, blir det istället arvlåtarens föräldrar som skall dela lika på arvet enligt 2 kap. 2 § ÄB. Skulle inte heller den avlidnes föräldrar vara i livet blir det istället syskon eller syskonbarn till arvlåtaren som skall ärva. Detta kallas för den andra arvsklassen.

Om det inte heller finns föräldrar, syskon eller syskonbarn i livet är det enligt 2 kap. 3 § ÄB den avlidnes mor- och farföräldrar som skall dela på arvet. Är mor eller farföräldrarna döda blir det istället dessas avkomlingar som skall ärva, alltså morbröder, mostrar, fastrar, farbröder. Detta kallas för den tredje arvklassen.

Enligt 2 kap. 4 § ärver inga andra än de i 2 kap. 1-3 §§ uppräknade arvingarna.

Således stannar den andra arvsklassen vid syskonbarn och dess avkomlingar. Det finns ingen begränsning i hur långt det ledet kan gå, utan syskonbarnbarnbarn osv. kan ärva. Men din systersons halvsyskon kommer inte ärva efter din mor, de är ju inte avkomlingar till din systerson. Att din systersons halvsyskon saknar arvsrätt i det fallet kan anses logiskt i och med att de inte har något släktband till din mamma. Således övergår din systersons arvsrätt till dig eftersom din systerson inte har några avkomlingar, och du kommer vara ensam arvinge efter din mamma.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare