Arvsordningen

Hej! Min fråga gäller om det verkligen är riktigt att jag som son till min mor men ej till hennes man. Hon flyttade i hop med han när jag var fem år. min mor fick två söner med sin nya man. men han brydde sig aldrig om mig, var alltid hårda slag och ord. Men nu till min verkliga fråga som lyder, han gav bort huset till sina söner innan min mor gick bort, han avled före min mor. huset ligger i en väldigt fint område utanför Göteborg. Detta huset hade min mor och han tillsammans vad jag förstått Jag är inte ute efter nåt, men tycker det är konstigt att jag inte fick nåt efter min mor, inte ens några foton. Allt tog min bröder. Jag är inte typen som vill bråka så jag har inte bråkat, för jag har nog inget att komma med som vanligt..

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Reglerna om arv i Ärvdabalken (ÄB) https://lagen.nu/1958:637 anger hur en avlidens kvarlåtenskap ska fördelas i de fall den avlidne inte själv givit några besked om detta i ett testamente. Lagens fördelning av kvarlåtenskapen följer i stor utsträckning genetiska släktband. Den eller de som är närmst släkt med den avlidne ärver före mer avlägsna släktingar.

Släktingarna är indelade i arvsklasser där de i den första arvsklassen står först på tur att ta arv efter den avlidne. Principen innebär att det i första hand är arvlåtarens avkomlingar, så kallade bröstarvingar, som ärver, se 2 kap 1 § ÄB https://lagen.nu/1958:637#K2P1S1. Med bröstarvingar avses arvlåtarens barn, barnbarn osv. Arvlåtarens barn ska, enligt bestämmelsen 2 st, ta lika lott. Med detta menas att bröstarvingarna ska erhålla lika stor del ur kvarlåtenskapen.

I ditt fall innebär detta att du och dina bröder ska få lika stor del av er mors kvarlåtenskap. Detta förutsatt att din mor inte genom testamente givit några besked om hur kvarlåtenskapen ska fördelas.

Hoppas detta var till någon hjälp.

Vänligen,

Emelie PiironenRådgivare