Arvsordning vid fru och gemensamma barn

Jag är gift och vi har två egna barn och dessutom har min fru två barn sen tidigare äktenskap.

Vad gäller ifråga om arv om jag går bort först ?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till LawLine med din fråga!

I första hand är det dina barn som ska ärva dig. Om du dock är gift och inte har några särkullbarn så är det din fru som kommer ärva hela din kvarlåtenskap med fri förfoganderätt. Fri förfoganderätt innebär att hon inte kan testamentera bort din kvarlåtenskap. Men det står däremot henne fritt att disponera och förbruka kvarlåtenskapen så länge hon lever. Det är först när din fru går bort som era gemensamma barn kommer få ta del av din arvsdel.

Vid ytterligare frågor och funderingar är du välkommen tillbaka till oss på LawLine!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare