Arvsordning och sekundosuccession.

Hej. Min moster dog för ett antal år sedan och hon var gift. nu har hennes man avlidit och de hade inga gemensamma barn. Däremot så har min mosters man ett barn i tidigare äktenskap . Vem ärver nu när min mosters man avlidit?

Lawline svarar

Av 3 kap. 2 § ärvdabalken framgår att "lever vid den efterlevande makens död någon bröstarvinge till den först avlidna maken eller dennes föräldrar, syskon eller syskons avkomling ska hälften av den efterlevande makens bo tillfalla dem som då har den bästa arvsrätten efter den först avlidna maken." Av bestämmelsen framgår att tex du har rätt att få ut din andel av arvet efter din moster nu när hennes man har avlidit. Du delar arvet med din mosters övriga arvingar, tex om du har några syskon.

Med vänlig hälsningar,

Jakob BorinRådgivare