Arvsordning och möjlighet att upprätta testamente

Hej!

Jag undrar vem som ärver mig den dagen jag inte finns mer. Jag har inga barn. Däremot har jag pojkvän, bonusdotter, syskon samt syskonbarn. Kommer det att bli de som ärver mig? Bör jag skriva ett testamente och kan man göra det på Internet?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Enligt den legala arvsordningen kommer arvet vid dit frånfälle fördelas lika mellan dina syskon. Skulle något av dina syskon vid tillfället vara bortgånget kommer dennes barn träda i dess ställe. Har avlidet syskon inte några barn kommer istället arvslotten fördelas mellan övriga syskon/syskonbarn.

Din pojkvän samt bonusdotter har således ingen legal arvsrätt. Inte heller kommer dina syskonbarn tilldelas något arv om deras föräldrar är vid liv vid ditt frånfälle. Vill du att arv efter dig ska fördelas annorlunda än vad som gäller enligt den legala arvsordningen behöver du således upprätta ett testamente. Ett testamente kan du enkelt upprätta till ett fast pris (1495 kr) på Internet via vår samarbetspartner Avtal24 (adress hittar du här: http://lawline.se/avtal/testamente). Testamentet kommer då anpassas efter dina förutsättningar.

Jag har i mitt svar utgått från att du inte har några andra släktingar än de du angivit i din fråga. Skulle fallet vara så att du har mor/far i livet kommer arvsordningen bli en annan och du är välkommen att ställa en kompletterande fråga till oss.

Vänligen,

Matilda KarlssonRådgivare