Arvsordning och istadarätt

Hej. Min son är ensamstående utan barn. Hans enda syster och pappa är döda. Vi vet att hans syskonbarn ärver honom i hans systers ställe om jag också är borta. Men vi undrar om även hennes barnbarn ärver morbror, vilket han vill om inte deras föräldrar är i livet? Var stannar arvsrätten för bröstarvingar i rakt nedgående led. Måste han skriva testamente?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Regler om arvsordning finner du i Ärvdabalken 2 kap.
I Ärvdabalken 2 kap 1§ regleras arvsrätten för arvingar i den s.k. första arvsklassen. I den första arvsklassen ingår den avlidne personens bröstarvingar, dvs. barn, barnbarn, barnbarnsbarn osv. Eftersom att din son inte har några bröstarvingar finns inga arvingar i första arvsklassen, utan det är istället arvingar i den andra arvsklassen som blir aktuella.
Den andra arvsklassen regleras i Ärvdabalken 2 kap 2§. I första hand är det din sons föräldrar som ska ärva hälften vardera. Eftersom din sons pappa inte är i livet träder din sons syskon, dvs. hans syster, i den döde förälderns ställe. I detta fall, när även din sons syster inte finns i livet, ärver hennes avkomlingar din son i hennes ställe. Detta innebär att systerns avkomlingar kommer att ha rätt till hälften av din sons arv. Om inte heller du, som är din sons andra förälder, finns i livet vid hans död, kommer systerns avkomlingar att få rätt till hela din sons arv (dvs. även din halva av arvet).

Att det är ett syskons avkomlingar som träder i dess ställe såsom arvsberättigade innebär att det inte finns någon nedre gräns för hur långt arvsrätten kan sträcka sig. Det innebär att det kan vara din sons systers barn, barnbarn, barnbarnsbarn osv. som ärver din son. Detta betyder således att din son inte behöver skriva ett testamente när det gäller detta.

Hoppas att detta besvarar din fråga, i annat fall är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Louise SundströmRådgivare