Arvsordning när syskon och en förälder är vid liv

Jag har inga barn och inte heller en mamma vid livet. Jag har även 3 syskon som är helsyskon. Min pappa lever och bor här i Sverige. Min fråga är vad som händer om jag går bort, alltså vem får mina pengar? Jag har inte skrivit något testamente.

Lawline svarar

Hej,

för att besvara din fråga så vänder vi oss till ärvdabalken, se här.

De som ska ärva först är barnen till den avlidne, d.v.s. bröstarvingar. De är den första arvsklassen. 2 kap. 1 § 1 st.

Om man inte har några barn som i ditt fall så är det istället föräldrarna som ärver hälften var av arvet. De är den andra arvsklassen. 2 kap. 2 § 1 st.

Om någon av föräldrarna är död så delar arvlåtarens syskon på den delen. Syskonen har en så kallad istadarätt. 2 kap. 2 § 2 st.

Sammanfattningsvis så ska ditt arv delas på hälften av dina föräldrar när du går bort och testamente inte föreligger. Då din mamma inte är vid livet så ska hennes barn (dina syskon) dela på hennes del. Dina 3 syskon delar således på 50 % av ditt arv. Din pappa ärver resterande 50 %.

Om du vill ha mer hjälp så kan du lämna dina kontaktuppgifter i kommentatorsfältet nedan.

MVH

Zinar BudakRådgivare