Arvsordning när en arvtagare är avliden

Hej!

Jag har två halvbröder på min pappas sida (min pappa lever). Min ena halvbror gick bort för några år sedan. Nu dog deras mor som har dessa två barn.

Hur ser arvsordningen ut?

vänligen

undrande

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 2 kap. 1 § ÄB så är närmsta arvingar till dina halvbröders mor hennes avkomlingar, vilka kallas bröstarvingar. Det innebär att hennes två sönder är hennes närsta arvtagare. Eftersom den ena sonen är död så ska hans arvingar träda i hans ställe, om han har några. Det innebär att den son som är i livet ska ärva hälften av sin mors kvarlåtenskap och att den andra sonens arvingar ska dela lika på hans halva av kvarlåtenskapen. Om den sonen som är framliden inte har några arvingar så ska hans bror ärva hans del av arvet också.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Hanna RappmannRådgivare