Arvsordning, make kontra särkullbarn

Hej! Jag har två barn. Gifte mig i somras med en man utan barn. Om jag dör först ärver min make 50% och barnen 50% om jag har förstått rätt. Men vem ärver sedan min make? Hans föräldrar är döda och han har tre bröder i livet. Vi önskar att mina barn ärver honom OM jag går bort först. Hur gör vi då?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Om du har två barn från tidigare förhållande och nu gift dig med en annan man än barnens far så är barnen det som kallas för särkullsbarn.

Om du avlider före din make och du saknar testamente så ärver dina barn dig enligt Ärvdabalken 2 kap 1 § och de delar lika på din kvarlåtenskap. Din make ärver dig inte, vilket framgår av ÄB 3 kap 1 §. Endast om dina barn avstått från din rätt enligt ÄB 3 kap 9 § ärver din make dig. Din make är dock oavsett garanterad att få ut ett värde motsvarande fyra prisbasbelopp, men i detta räknas hans del av giftorättsgodset in. Täcks det av det får han inget extra. Om du dör kommer innan din kvarlåtenskap fördelas en bodelning att göras, där ert respektive giftorättsgods fördelas. Utan äktenskapsförord eller egendom som på annat vis är utsedd som enskild innebär det att han får hälften av era tillgångar, och ditt dödsbo får hälften av tillgångarna. Detta blir din kvarlåtenskap, och den delar dina barn på.

Om du vill att din make ska ärva dig finns två alternativ. Det ena är att dina barn avstår rätten att direkt få ut sitt arv (ÄB 3 kap 9 §) utan istället vänta tills din make avlidit och då få ut arvet efter dig. De ärver då den del av hans kvarlåtenskap som kommer från dig, den andra delen följer arvsordningen i ÄB eller fördelas efter din makes vilja i testamente. Om dina barn är små är det inte en reell möjlighet att de avstår arvet, men handlar det om vuxna barn och de går med på det (du kan inte tvinga dem, de har alltid rätt få ut sin laglott, vilket är 25% vardera av din kvarlåtenskap, totalt 50%). Det andra alternativet för att din make ska ärva dig är att skriva ett testamente. Du kan som mest testamentera bort 50% av din kvarlåtenskap, resterande 50% tillfaller dina barn i form av den sk laglotten (ÄB 7 kap 1 §)

Om ni vill att dina barn ska ärva din make vid hans död måste din make upprätta ett testamente. Utan testamente fördelas hans kvarlåtenskap efter ärvdabalkens arvsregler, vilket utefter det du beskriver innebär att hans bröder ärver honom (ÄB 2 kap 2 §). Så länge han inte har några barn kan han fritt testamentera sin egendom, och han kan alltså i testamente förordna att all hans kvarlåtenskap ska tillfalla ett eller båda av dina barn.

Som du ser är situationen inte helt okomplicerad, och för att ens få det så att din make ärver 50% av din kvarlåtenskap (om det är vad du önskar och du med de 50% inte avser hans del av giftorättsgodset) så måste du vidta åtgärder. Annars tillfaller hela din kvarlåtenskap dina barn när du avlider. Ska dina barn ärva din make krävs också testamente.

Mitt råd är att du bokar tid hos en jurist för att gå igenom olika lösningar i detalj, och upprätta testamente för både dig och din make så att ett önskat utfall för er båda säkerställs. Hos Lawlines sponsor Familjens Jurist kan du här kontakta ett kontor nära dig.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare