Arvsordning i familj med särkullbarn

Hej! Min syster är gift sedan 10 år tillbaka. Hon och hennes make har inga gemensamma barn och inte heller något testamente. Maken har två särkullsbarn. Vad händer om hon dör före honom? Maken ärver henne, men sen när han dör ärver särkullbarnen även min systers del i arvet? Om maken dör först, kan särkullbarnen begära ut sin del direkt? Kan man kringgå det genom testamente så att syster får bo kvar i orubbat bo och de ärver sin del senare?

Lawline svarar

Hej!
Tack för din fråga!
Det är mycket riktigt att maken ärver kvarlåtenskapen efter din syster om hon avlider före honom. Detta framgår av ärvdabalken (ÄB) 3:1. När maken sedan avlider tillfaller den andel som maken ärvde av din syster era föräldrar, eller om de inte lever, din systers syskon eller syskonens avkomlingar, se ÄB 3:2. Särkullbarnen får alltså inte del av din systers kvarlåtenskap såvida inget testamente finns.

Om maken dör först, har särkullbarnen rätt att begära ut sin del av arvet direkt. Detta framgår av ÄB 3:1. Särkullbarnen kan välja att avstå sin del av arvet till förmån för din syster enligt ÄB 3:9. I sådant fall kommer särkullbarnen att ta del av arvet efter fadern först när din syster avlider. Ett annat alternativ är att maken testamenterar sin kvarlåtenskap till din syster med fri förfoganderätt, vilket innebär att särkullbarnen får ut sin del av arvet när systern avlider. Särkullbarnen har dock alltid rätt att få ut sin laglott (hälften av kvarlåtenskapen efter fadern) direkt när fadern avlider. Denna rättighet kan inte kringgås genom testamente.

Ärvdabalken hittar du här: https://lagen.nu/1958:637.

Vänliga hälsningar

Amanda HarryssonRådgivare