Arvsordning, föräldrar & syskon

Jag har ett helsyskon och vi har två halvbröder (gemensam avliden far). När vår far dog gjorde halvsyskonen ett arvsavstående och mitt helsyskons och min mor ärvde allt. När hon avlider är det således min bror och jag som är enda arvingar. Min fråga gäller hur arvsfördelningen ser ut ifall min bror dör. 1. Före vår mor? 2. Efter hennes död? Min helbror har inga andra efterlevande. Om min mor eller min bror inte vill att halvsyskonen ska ärva, måste de då skriva testamenten?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arv regleras i ärvdabalken och kortfattat så anges det I 2 kap att bröstarvingar ärver först, alltså barnen. Om det inte finns några bröstarvingar så ärver föräldrarna hälften var av arvet. Om föräldrarna är borta så ärver syskon. Om inga föräldrar eller syskon ärver farföräldrar och morföräldrar i sista hand. Om personen var gift så ärver maken all kvarlåtenskap så länge om det inte finns särkullbarn som vill ta ut sin del.

1. Om din bror går bort före din mor – Då din bror inte verkar vara gift eller ha barn baserat på informationen så kommer din mamma att ärva honom. Också förutsatt att han själv inte testamenterat bort sin egendom till någon annan vilket han kan välja att göra.

2. Om din bror går bort efter hennes död – Så länge din bror då inte gifter sig, skaffar barn eller testamenterar bort allt och er mamma gått bort så återstår du och era halvsyskon. I en sådan situation delar ni tre lika på din helbrors arv. Och ja, han skulle behöva ange i ett testamente att halvsyskonen inte ska ärva, annars kommer ni dela lika. Halvsyskonen har även möjlighet att göra ett till arvsavstående.

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare