Arvsordning för Hel- och halvsyskon

Hej,

Det är så att vår bror har dött. Han hade inga egna barn och föräldrarna är döda. Vi är två helsysyskon som är efterlevande. Men så finns det också ett halvsyskon särkullbarn. Ärver halvsyskonet också vår bror? Är det lika stora lotter som vi ärver eller får halvsykonet en mindre del?

Tacksam för svar

Mvh

Lasse

Lawline svarar

Då såväl halvsyskon som helsyskon finns, tar halvsyskonen del i den lott som skulle ha tillfallit deras far eller mor. Detta enligt ÄB 1 kap 2 §. (https://lagen.nu/1958:637).

Utifrån förutsättningarna innebär att ert halvsyskon tar del i arvet från den förälderns sida. Exempelvis om ert halvsyskon är från är mors sida kommer denna del av arvet att delas på tre syskon inklusive särkullbarnet. Arvet från er fars sida kommer endast de två helsyskonen att dela på då halvsyskonet inte kan träda in från sin förälders sida i det här fallet.

Ett exempel på hur det kan se ut:
Det är fyra syskon A, B, C och D varav D är ett särkullbarn från mammans sida. B avlider och efterlämnar 1 200 000 kr. Föräldrarna skulle ha ärvt 600 000 kr vardera om de hade levat. Från er mors sida kommer A, C och D (särkullbarn från er mors sida) att dela på arvet och få 200 000 kr vardera. Från er fars sida kommer A och C att dela på 600 000 kr och få 300 000 kr vardera.

Detta resulter i att A, och C får 500 000 kr vardera totalt som efterlevande från syskon B. D som är efterlevande halvsyskon till B erhåller totalt 200 000 kr.

Sammanfattningsvis har halvsyskon arvsrätt men endast från den förälders sida som träder istada för. Arvslotten bestäms alltså utifrån detta och halvsyskon ärver som visat i exemplet mindre än helsyskon med gällande förutsättningar.

MVH

Lawline RådgivareRådgivare