Arvsordning efter fars fru

Hej, Min far gifte om sig. Vid hans bortgång tog jag som ende bröstarvinge inte ut något arv. Den nya frun har inga barn. När hon går bort ärver jag väl mitt "innestående" arv från min far men frågan är vem som ärver den nya frun? Hon har inga barn och föräldrarna finns inte i livet.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Arvsordningen regleras i ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637). Det stämmer bra att du ärver din del från din pappa när hans efterlevande fru avlider, se 3 kap. 2§ 1st. ärvdabalken.

I första hand är det den avlidnes barn som ärver, finns inga barn är det den avlidnes föräldrar som har rätt till arvet. Som du skrivit i din fråga finns det inga barn och hennes föräldrar är avlidna. De som då står näst på tur i arvsordningen är den avlidnes syskon och halvsyskon. Skulle det vara så att eventuella syskon är avlidna är det deras barn som ärver, alltså den avlidnes syskonbarn, se 2 kap 2§ ärvdabalken.

Om det vore så att din pappas fru inte har några syskon är det hennes mor- och farföräldrar som ärver. Om de är avlidna är det deras barn som har rätt till arvet, alltså din pappas frus faster/moster/farbror/morbror, se 2 kap 3§ ärvdabalken. Mer avlägsna släktingar än så har inte rätt till arv. Om det inte finns några släktingar kvar i livet kommer hennes arv att gå till Allmänna arvsfonden (hennes kusiner och kusinbarn har inte arvsrätt).

Det jag har skrivit här ovan är förutsatt att din fars fru inte har skrivit ett testamente. Eftersom hon inte har några barn kan hon testamentera sin egendom fritt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Molly MalmRådgivare