Rätt till arv efter pappas avlidna moster?

Hej! Min pappa gick bort för lite drygt ett år sedan och kvar på hans sida av släkten är jag och en av hans mostrar. Är det jag som ärver av henne när hon går bort eller är det för långt ut i släkten?? Med Vänlig Hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Som utgångspunkt ärver de närmsta släktingarna den som avlidit. Detta innebär att det i första hand är den avlidnes barn, bröstarvingarna, som får del av kvarlåtenskapen. Om arvlåtaren inte har några barn går arvet vidare till nästa arvsklass som omfattar föräldrar och föräldrars barn och barnbarn.

En annan princip är att om en arvinge är avliden så träder dennes avkomlingar i den avlidnas ställe vad gäller rätten till arv.

För din del betyder detta att du ärver din moster endast under vissa förutsättningar. Om hon har barn ärver de först och om så inte är fallet ärver hennes föräldrar. Om någon eller båda av föräldrarna är avlidna träder deras barn, det vill säga din mosters syskon, i deras ställe. Detta skulle då vara din farmor. Om hon är död tar din fars hennes plats i arvsklassen men detta blir inte fallet eftersom även han har gått bort. Under dessa omständigheter träder alltså du in i den andra arvsklassen och kan därmed ärva din fars moster.

Hoppas svaret kunde besvara din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare