Arvsordning då barnet dör?

Hej, Satt och funderade på den enda gången då arvsordningen är omvänd på vägen hem och har en fråga. Om en bröstarvinge dör så ärver föräldrarna (om dem lever), förutsatt att denna själv inte har egna barn. Vad händer om föräldrarna aldrig vart gifta. Är det då bara en förälder som har rätt till arvet, vem i så fall? Vad skulle hända i samma fall om båda föräldrarna är kända men att endast den ena har vart en del av barnets liv, dvs en förälder "försvann" och tog inget ansvar för barnet medan denna levde men har tagit på sig faderskapet? Har den andra föräldern fortfarande rätt till arvet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Såsom du säger så tar föräldrarna mycket riktigt enligt 2 kap. 2§ ärvdabalken hälften var av arvet i det fall barnet dör och saknar egna bröstarvingar. För att få ta del arvet behöver inte föräldrarna ha varit gifta. Det ställs inte heller något krav på att föräldrarna har varit en del av barnets liv.

Notera dock att föräldrar inte har någon ''rätt'' till arv såsom bröstarvingar har genom sin laglott (vilket utgör åtminstone halva arvslotten). 7 kap. 1§ ärvdabalken. Ett barn kan således välja att testamentera bort hela sin kvarlåtenskap till exempelvis bara en av föräldrarna.

Vill du själv läsa som ärvdabalkens regler så kan du göra det https://lagen.nu/1958:637

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare