Arvsordning

En egyptisk dör isverige han har barn men inte gift ...har hans pappa rätt till arv efter honom .....

Enligt egyptisk lag han har .

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt svensk lag har barn i första hand rätt till arv enligt 2 kap 1 § Ärvdabalken (ÄB). Finns inga barn har föräldrar istället rätt till arv enligt 2 kap 2 § ÄB. Är det så att personen i fråga har barn har barnen alltså rätt till arv framför dennes föräldrar enligt svensk lag.

Eftersom personen i fråga inte är gift aktualiseras inte makes arvsrätt enligt 3 kap 1 § ÄB. Sambor ärver inte varandra.

Hoppas svaret har varit till någon hjälp!

För vidare rådgivningen rekommenderar jag dig att vända dig till Lawlines telefonrådgivning alternativt Lawlines juristbyrå.

Hugo Snöbohm HartzellRådgivare