Arvsordning

Hej. Min mormor har precis dött. Hon hade 4 barn, varav det ena barnet är avlidet sen nästan 30 år sedan. Det avlidna barnet var min och min brors mor. Jag vet att de 3 syskon efter min mormor ärver sina delar och att jag och min bror ärver vår mors del. Men enligt min mors bouppteckning (enligt vad mäklaren säger) så ska vår far vara med på den delen av vår mors del, så det blir jag, min bror och min far som ska dela på vår mors del. Hur kan det komma sig? Varför ärver vår far vår mors del?

Min mormor hade en lägenhet som vi nu sålt efter hennes död, och det är ju mormors barn( alltså de 3 syskonen som är kvar i livet) och jag och min bror ( vår mors del) som delar på detta. Och nu tydligen enligt min mors bouppteckning även vår far som ska ha vår mors avlidnes del. Stämmer detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline.

Precis som du säger så är det i första hand din mormors barn (bröstarvingar) som ärver hennes kvarlåtenskap, och om något barn har avlidit, så träder dennes barn in i dennes ställe, vilket i detta fall är du och din bror i din mors ställe (se ärvdabalken 2 kap. 1 §, här). Det är enligt denna regel endast ett avlidet barns barn som kan ärva i det avlidna barnets ställe (dvs i din mors ställe), och du och din bror ska då dela lika på din mors arvslott. Det finns alltså ingen regel som grundar ett avlidens barns make eller liknande att ärva en del av det avlidna barnets arvslott. Alltså om din mamma och pappa var gifta när din mamma avled, så ger inte detta rätt för din pappa att ta del av din mammas arv efter din mormor.

Däremot, om din mormor har testamenterat en del till din far, så har han rätt till den delen (som huvudregel, om testamentet är giltigt och uppfyller alla formkrav).

Sammanfattningsvis, din pappa har ingen arvsrätt efter din mors mamma eftersom han inte har arvsrätt enligt reglerna i ärvdabalken. Han har dock rätt till en del av din mormors kvarlåtenskap om detta har föreskrivits av din mormor i ett testamente, men inte annars.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare