Arvsordning

Hej, jag har en fråga. Om det inte finns något testamente skrivit och det ändast finns en bröstarvinge vid livet, arver han/hon allt då även om det finns fler syskon vid livet men från en annan pappa?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Situationen du beskriver regleras i ärvdabalken (ÄB). Förutom att det inte finns något testamente kommer jag utgå från att den avlidne inte heller är gift. Är den avlidna gift kommer nämligen den efterlevande maken som huvudregel att ärva allt, detta följer av 3:1 ÄB. Enligt 2:1 ÄB är den som är närmast arvinge, arvlåtarens avkomlingar. Detta är den första arvsklassen, styvsyskon har rätt att ärva enligt andra arvsklassen. Enligt arvsrättsliga principer gäller att den första arvsklassen måste tömmas innan andra arvsklassen får ärva. Det du säger stämmer således. Finns det endast en bröstarvinge i livet, kommer den ärva allt. Observera dock att om det finns andra barn till den avlidne, men att dessa barn avlidit innan sin förälder, kommer det avlidna barnets barn, träda i dess ställe vad gäller arv.

Hoppas att svaret hjälpte och tack än en gång för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare