Arvskifte för fastighet med hyresgäst

Vi är 4 dödsbodelägare där det finns ett hus med hyresgäst. Huset blir inte sålt , vi vill inte äga huset tillsammans och hyresgäst vill inte köpa. Hur gör vi?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Enligt 18 kap. 1 § st. 1 Ärvdabalken (ÄB) ska dödsbodelägarna gemensamt förvalta den dödes egendom under boets utredning. I detta sammanhang ska förvaltningen förstås som en tillfällig verksamhet kring allt som har med den dödes tillgångar att göra vilken avslutas då kvarlåtenskapen slutligen har övergått till de arvsberättigade. I samma bestämmelse framgår att det finns krav på att dödsbodelägarna ska vara ense om allt som rör förvaltningen, utom i vissa brådskande undantagssituationer. Dödsboet anses som ägare till alla den dödes ägodelar fram till arvskiftet genomförts. När arvskiftet genomförts så avvecklas dödsboet.

Under förutsättning att samtliga dödsbodelägare är överens om att sälja fastigheten i fråga så kan fastigheten lagligen säljas. Dödsboet kommer emellertid stå kvar som ägare till fastigheten, antigen till dess att någon arvinge får fastigheten eller till dess den säljs. Någon juridisk mekanism för att skynda på förfarandet finns inte, utan hur snabbt det går beror på om det finns en villig köpare eller om någon arvinge kan tänka sig att utfå fastigheten som en del av sitt arv. Värt att notera i detta sammanhang är att när fastigheten kan säjas också beror på det hyreskontrakt som finns. Om köparen / arvingen är villig att låta hyresgästen bo kvar och därmed kan överta rollen som motpart till denne så blir det oproblematiskt. Om därmed dessa skulle vara ovilliga att ha kvar en hyresgäst så måste hyresavtalet först sägas upp innan försäljning / arvskifte kan gå igenom.

Jag hoppas detta utgjorde svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Gustav OtteboRådgivare