Arvsfördelning mellan bröstarvingar

Vi var 6 syskon, samma mor olika fäder. Moder omgift med man som adopterar 3 barn. Moder avlider och mannen ärver med fri förfoganderätt. Ingen av oss barn tar ut morsarvet. Vår syster i första kullen, 3 barn som ej är adopterade av mannen, avlider. Ca 2 år senare avlider mannen.

Fråga; Hur fördelas morsarvet på kvarvarande helsyskon och halvsyskon eftersom ett helsyskon till första kullen avlidit tidigare?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I det fall att testamente inte har upprättats finner du bestämmelser om arvsrätten i ärvdabalken (ÄB). Enligt bestämmelserna i 2 kapitlet 1 § ÄB är det arvlåtarens barn, s.k. bröstarvingar, som ärver lika delar. Om en bröstarvinge har avlidit men hade egna barn ärver dessa den avlidne bröstarvingens del enligt den s.k. istadarätten.

I ditt fall skulle alla sex syskon i första hand dela på arvet efter er mor med en sjättedel var. Men då ett syskon har avlidit ärver, om syskonet har egna barn, dennes barn syskonets del. I de fall att syskonet saknar barn fördelas arvet istället lika mellan de fem kvarvarande bröstarvingarna. Helsyskon och halvsyskonen får dessutom lika stor del av morsarvet då alla är din mors bröstarvingar.

Hoppas svaret var till någon hjälp!
Vänligen,

Azra HuzejrovicRådgivare