Arvsfördelning

Pappas broder avlider och han har inga barn.

Syskon är bröstarvingar, men endast

1 av 3 syskon lever.

Arv- fördelning skall ske på

1 syskon som lever

2 avlidet syskons 2 barn

3 avlidet syskons 3 barn

Hur fördelas 200 000kr på dessa släktingar som ärver.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Först och främst ska framhållas att efter det att din pappas bror avlider kommer dennes föräldrar ärva honom, då han ej har några barn. Om det är så att föräldrarna är avlidna träder istadarätten in, vilket innebär att dessas barnfår ärva. Är det så att föräldrarna inte är avlidna kommer dessa få dela på arvet, dvs. 100 000 kr vardera. Nedan har jag framgått att föräldrarna är avlidna.

Det är även viktigt att ha stirpalgrundsatsen i åtanke, vilket innebär att varje gren tar lika lott. Detta får rättsverkningarna att arvet ska delas lika på alla tre syskon. Detta innebär att varje syskon ska få 66 667 kr var (3/200 000). 1 får alltså denna summa. Eftersom de andra syskonen har avlidit, men dock har barn, fördelas deras del av arvet på barnen jämnt, detta följer vidare av istadarätten. Avlidet syskon nummer 2 har 2 barn, arvet kommer fördelas jämnt på barnen. De kommer få 33 333 kr vardera. Angående avlidet syskon nummer 3 som har 3 barn, kommer även här arvet fördelas på barnen, 22 222 kr vardera.

Hoppas svaret var till din hjälp! Ha en fortsatt trevlig dag!

Marcus AnstrinRådgivare