Arvsavstående till förmån för barn

Hej !

Min mor har avlididit och jag undrar om jag kan avstå en del av min lott till mina tre barn eller måste jag avstå hela min lott? Jag har en syster og min far lever inte. Jag har tänkt att avstå en del av bank tillgodohavande.

Tack

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Ett arvsavstående är en överlåtelse av arv utan ersättning som följder den legala arvsordningen och som riktas till den avlidnes legala arvingar som står närmast på tur i rakt nedåtstigande led. Detta innebär att du kan göra ett arvsavstående till förmån för dina barn. Om arvsavståendet enbart avser en del av arvet är både du och dina barn dödsbodelägare.

En skriftlig arvsavståendehandling ska lämnas in till Skatteverket i samband med bouppteckningen. Om en sådan särskild handling saknas kan arvsavståendet antecknas i bouppteckningen och skrivas under av dig som avstår från arv.

Med vänliga hälsningar

Cecilia BernhardssonRådgivare