Arvsavstående och fri förfoganderätt

Hej! När min mor gick bort tog mina halvsyskon arvsavstående så min far kunde sitta i orubbat bo. Han säger nu att han tänkt testamentera sitt hus till mina barn. Får han det? Hur mycket får han testamentera bort? Jag är enda bröstarvingen och han är ogift. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Dina halvsyskon har, enligt vad jag har förstått, till förmån för din far gjort arvsavstående enligt 3:9 ärvdabalken efter det att er gemensamma mor gått bort. Den efterlevande maken, din far, har då ärvt egendomen med fri förfoganderätt.

Enligt 3:2 ärvdabalken har dina halvsyskon, när din far går bort, rätt till hälften av din fars bo (eller om arvet av kvarlåtenskapen utgjorde annan andel än häften; den andelen). Om din far väsentligen skulle minska egendomen genom att ge bort egendom i gåva så kommer motsvarande mån att dras från din andel av arvet efter din far, och på så sätt kommer dina halvsyskon fortfarande kunna få ut sin andel. Om din far däremot skulle öka egendomen genom arv, gåva, testamente eller förvärvsarbete så kommer denna del endast att tillfalla din fars arvingar, dvs. dig.

Att din far ärver med fri förfoganderätt innebär att han fritt får förfoga över egendomen, men att han inte har möjlighet att testamentera bort den. Din far kan med andra ord inte testamentera bort den andel som dina halvsyskon har rätt till pga. sitt arvsavstående. Det är dock så att det enligt rättspraxis är dina halvsyskons andel i den framtida förmögenhetsmassan som är skyddad mot testamentet, inte enskilda egendomsobjekt. Din far kan alltså testamentera själva huset till dina barn, så länge som dina halvsyskon ändå kan få ut sin andel. Din far kan dessutom testamentera den andel som inte är skyddad pga. arvsavståendet, dock med den inskränkningen att bröstarvingar, i detta fall du, alltid har rätt till sin laglott. Bröstarvingar måste påkalla jämkning av ett testamente om de vill utfå sin laglott enligt 7:3 ärvdabalken.

Med vänliga hälsningar

Anna BerglundRådgivare