Arvsavstående

Hej,

Min systerson avled förra året och han hade ingen kontakt med sina närmast anhöriga, en far som inte haft kontakt med honom alls, samt en halvsyster som inte heller hon har haft någon kontakt. Jag som anhörig har fullmakt att upprätta bouppteckning, arvskifte mm. Nu finns ett visst överskott som ska fördelas, men fadern har sagt att han inte vill ärva något eftersom han ine haft kontakt på många år. Arvskiftet är det enda som återstår, hur gör jag med faderns önskan med avstående och ärver i så fall halvsystern allt överskott?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Fadern ska göra ett arvsavstående vilket innebär att han avstår från arvet. Det regleras inte i lag men innebär att arvet ska fördelas som om arvingen dött före arvlåtaren. Arvet kommer istället att gå vidare till den avstående arvingens bröstarvingar enligt allmänna arvsordningen (2 kapitlet ärvdabalken). Det innebär att systern kommer at ärva allting eftersom hon verkar vara den enda som finns kvar i andra arvsklassen, 2 kapitlet 2 § ärvdabalken.

Hoppas att det gav svar på din fundering. Skriv gärna en ny fråga i vårt frågeformulär om det är något som fortfarande är oklart.

Lawline Rådgivare