Arvsavsägelse och arvsavstående

Kan man skriva ur sig ur ett testamente. dvs så man "slipper " ärva någon.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Arvsavsägelse

Är du en arvinge kan avsäga dig din rätt till arv från en arvlåtare som fortfarande är vid liv. Du har rätt att avsäga dig arvet enligt 17 kap. 2 § ärvdabalken (1958:637) genom att godkänna ett testamente som arvlåtaren upprättat där du inte finns som arvsberättigad eller skriftligen meddela till arvlåtaren att du vill avsäga dig din arvsrätt. Det är inte möjligt att återkalla en arvsavsägelse.

Arvsavstående

Till skillnad från arvsavsägelse enligt 17 kap. 2 § ärvdabalken sker en arvsavstående först när arvlåtaren eller testator (den som upprättat testamente) går bort. I ett arvsavstående ska du förklara att du avstår från ditt arv. Avstående kan göras ända till dess arvskifte sker. En viljeförklaring om avstående av arv eller testamente är bindande för arvtagaren eller testamentstagaren.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du flera funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till Lawline.

Hälsningar,

Bartu BugdayliRådgivare