Arvs- och testamentsrätt

Hej!

Min pappa och hans bror ärvde för flera år sen en sommarstuga av sina föräldrar och de äger den 50% vardera. Vi vill ta reda på vad som gäller vid ev dödsfall. Min pappa är gift med vår mamma och de har två barn, mig och min syster. Min farbror har inga barn och är inte gift. Han har en särbo som i sin tur har barn. Kan min farbror skriva över sin del till någon utomstående? Och blir situationen annorlunda om han gifter sig?

Tack!

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv återfinns i ärvdabalken (ÄB).

Om vi börjar med om din pappa dör gäller följande. Huvudregeln är att barnen (bröstarvingarna) ärver med lika lott enligt 2 kap. 1 § ÄB. Är den avlidna däremot gift ärver den efterlevande maken innan gemensamma barn, enligt 3 kap. 1 § 1 st. ÄB. Särkullsbarn dvs. barn som är din pappas ensamma, ärver däremot direkt från din pappa. Då det verkar framgå att du och din syster är bådas gemensamma barn innebär detta att din mamma ärver allt efter din pappa.

I din farbrors fall har han inga bröstarvingar och andra arvsklassen blir berättigad att ärva enligt 2 kap. 2 § ÄB. Andra arvsklassen består av hans föräldrar som ärver hälften var. Detta innebär att skulle din farbror gå bort ärver din farbrors föräldrar hans andel i fastigheten dvs. 25 % var. Skulle någon av dem vara avlidna ärver barnen, den avlidnes syskon, dennes andel enligt 2 kap. 3 § 2 st. ÄB. Är det endast din pappa och din farbror som är syskon ärver således din pappa. Ex. Vi säger att din farfar är död men din farmor lever, då ärver din farmor sin andel på hälften av kvarlåtenskapen och din pappa ärver delen efter din farfar, dvs. hälften av kvarlåtenskapen. Skulle de däremot finns ett till syskon ärver din pappa och det andra syskonet 25 % vardera.

Det är endast en make som har arvsrätt. Särbon kommer därför inte ärva av din farbror så vida det inte framgår i ett testamente. Skulle de däremot gifta sig har den efterlevande maken arvsrätt, enl. 3 kap. 1 § 1 st. ÄB.

Din farbror kan antingen välja att sälja/ge bort sin andel i fastigheten enligt bestämmelserna i 4 kap. 29 § JB. OBS! formkrav på avtalet finns. En annan lösning är att reglera vem som ska ärva andelen av fastigheten i ett testamente. Enda nackdelen är att skulle han få barn har barnet rätt till sin laglott, 7 kap. 3 § ÄB. Skulle barnet inte få ut sin laglott kan den som ärver andelen i fastigheten behöva betala mellanskillnaden till barnet.

Hoppas detta gav svar på sin fråga!

Therese WibrinkRådgivare