Arvinges dödsfall innan arvsskifte

Hej! Jag är delägare i ett dödsbo tillsammans med mina syskon. Vi ska sälja vår mammas hus nu under kommande vår och då får vi vårt arv. Om jag skulle dö innan allt är klart och pengarna på banken är det möjligt då att min man ärver min plats i dödsboet eller går allt till mina syskon? Skulle så gärna vilja trygga min mans ekonomi?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till att ärva så framgår av 1 kap. 1 § Ärvdabalken att tidpunkten av betydelse är arvlåtarens död, dvs din mors död. Eftersom att du var vid liv vid hennes död har du rätt att ta del av arvet efter henne. Om du skulle avlida innan arvsskifte skett så kommer inte dina arvingar att ta över din plats som delägare i det dödsbot, utan ditt dödsbo kommer att vara delägare. Ditt arv efter din mor kommer således ingå i ditt dödsbo som fördelas mellan dina arvingar, 18 kap. 1 § 3st. Ärvdabalken. Av din fråga tolkar jag det som att du inte har några barn, utan din man är din främsta arvinge. Således är din del i dödsbot efter din mamma redan tillförsäkrad din man.

Hoppas svaret var till hjälp!

Julia StenslundRådgivare