Arvinge avlider - vem ärver istället?

Min far avled för några år sedan. Arvingar var min halvsyster (på fars sida) och jag. Min halvsyster vägrade genomföra en bouppteckning men fick så en god man. Med gode mannens hjälp upprättades en bouppteckning.  Arvskifte kunde ej genomföras på vanligt vis varför en skiftesman utsågs av tingsrätten. Något avgörande har ännu ej meddelats därifrån.  Nu har min halvsyster avlidit och efterlämnar sin mor som enda arvinge. Denna mor har ingen arvsrätt efter min bortgångne far.  Hur ska arvet efter min far fördelas nu? Har min avlidna halvsysters dödsbo rätt till del i arvet efter min far (som ännu alltså inte är arvskiftat)?

Lawline svarar

Hej!

Arvet efter din far fördelas efter hur förhållandena såg ut när han avled, det vill säga till de arvingar som levde på dödsdagen. Det innebär att du och din nu avlidna halvsyster ska ärva din far.

När en dödsbodelägare avlider innan arvet har fördelats inträder dennes dödsbodelägare i hens ställe, 18:1 Ärvdabalken. Din halvsysters mor samt du är arvingar till din halvsyster och ska ta hälften av arvet var (om inte testamente finns som säger annat), 2:2 Ärvdabalken. Det innebär att din halvsysters mor och du är dödsbodelägare i din halvsysters dödsbo.

När arvskiftet efter din far ska göras ska det skrivas under av dig och din halvsysters mor, alternativt beslutas av en skiftesman. Du har rätt till din halva, och den halva som skulle ärvts av din halvsyster delas av dig och din halvsysters mor. Om varken din far eller halvsyster hade något testamente ärver du ska således 3/4 av arvet efter din far tillfalla dig, och 1/4 tillfalla din halvsysters mor.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare