Ärver vi vår ingifta farbror?

Ärver jag och min bror vår "ingifta farbror" som nu gått bort,han var gift med vår faster ,som gick bort -92.De hade inga barn.Farbrodern har inga syskon(inga barn) eller föräldrar i livet.På min fasters sida är det inga kvar, mer än min mamma.Det var två syskon min pappa och Faster.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din faster inte har några barn, barnbarn eller syskon som lever. Jag förutsätter även att din farbror inte har några morföräldrar/farföräldrar eller att de har några barn som lever. Ifall något av detta inte stämmer kommer svaret på din fråga förändras.

Eftersom din fråga handlar om arvsrätt blir ärvdabalken (ÄB) tillämplig.

Vem ärver?

I första hand hade din farbrors barn eller barnbarn ärvt honom, se ÄB 2 kap. 1 §. I andra hand hade din farbrors föräldrar, syskon eller syskonbarn ärvt honom, se ÄB 2 kap. 2 §. I tredje hand hade din farbrors morföräldrar/farföräldrar eller deras barn ärvt honom, se ÄB 2 kap. 3 §. Eftersom din farbror saknar arvingar blir specialbestämmelsen i 3 kap. 8 § ÄB tillämplig. Den fastslår "Finns det vid den efterlevande makens död arvsberättigade efter endast en av makarna, skall dessa arvingar ärva allt". Därmed är det alltså arvingarna på din fasters sida som ärver din farbror. Eftersom din faster inte har barn och hennes enda syskon (din pappa) inte är i liv ärver istället hennes syskonbarn, d.v.s. du och din bror.

Svar: ja du och din bror kommer ärva er farbror förutsatt att han inte lämnade ett testamente efter sig.

Hoppas du fått svar på din fråga! Ifall du har övriga frågor är du välkommen att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare