Ärver vi något efter min mormors bror?

Hej, min mormors bror har gått bort.

1. Han har inte varit gift , har barn och inget testamente men har flera syskon varav min mormor var ett.

2. Min mormor är död och hade två barn varav ett är min mamma som är död och min morbror som lever.

3. Min mamma är död och hade två barn min bror som är död och jag.

Jag undrar om jag och mina brorsbarn är arvingar till den avlidne eller om det är för långt bort i släktskapet.

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Arvingar delas in i olika klasser:
- Första arvsklassen består av bröstarvingar, dvs. den avlidnes barn och barnbarn. Finns det inga bröstarvingar går man vidare till nästa arvsklass, 2 kap. 1 § Ärvdabalken (ÄB).
- Den andra arvsklassen utgörs av föräldrar till den avlidne eller syskon om föräldrarna är döda, 2 kap. 2 § ÄB.
- Tredje arvsklassen är den avlidnes far- och morföräldrar och deras barn (mostrar, morbröder osv.), 2 kap. 3 § ÄB.

Gränsen går vid kusiner som inte har någon arvsrätt.

Eftersom din mormors bror har barn som är vid liv så är det dem som ärver i första hand. Om din mormors bror inte hade haft barn eller om de inte hade varit vid liv så hade arvet gått till hans syskon (andra arvsklassen) förutsatt att hans föräldrar är döda.

Ni är i detta fall för långt bort i släktskapet och är därmed inte arvingar till den avlidne.

Hoppas att du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare