Ärver sambos varandra?

Mamma köpte en torktumlare ett år innan sin bortgång Ärver vi tre den eller hennes sambo

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Sambor har ingen arvsrätt efter varandra utan måste upprätta ett gemensamt testamente för att ärva varandra. Kvarlåtenskapen efter din mamma kommer därför tillfalla den avlidnes barn eller andra släktingar.

Det som kan vara aktuellt är att torktumlaren tillhör samboegendom. Vad som ingår i en sambobodelning är sambors gemensamma bostad och bohag som skaffats för att användas gemensamt enligt 3 § Sambolagen, se här. När en efterlevande sambo begär bodelning kommer denne att undanta hälften av värdet på bostad och bohag innan resterande kvarlåtenskap fördelas till barnen.

Torktumlaren skulle kunna utgöra byggnadstillbehör enligt 2:2 Jordabalken (se här) och därmed tillhöra bostaden. I det fallet kan den bli samboegendom om det är en gemensam bostad eller helt tillhöra sambon om hen äger bostaden själv. Det finns dock ett undantag i 2:4 Jordabalken (se här) som innebär att om din mamma köpt torktumlaren som hyresgäst förblir torktumlaren lös egendom. Alltså, om en torktumlare inte ingick när mamman blev hyresgäst ska alltså inte den nya torktumlaren ingå som byggnadstillbehör.

Utgör torktumlaren samboegendom har ni tre rätt till hälften av värdet av den. Är den inte samboegendom ärver ni tre dess fulla värde. Detta förutsatt att den inte utgör byggnadstillbehör till en bostad som sambon äger själv.

Carolina OlssonRådgivare