Ärver sambor varandra och vad händer med barnens arv?

Hej Min son är sambo och de har ett gemensamt barn. Vad händer om min son avlider? De har inget testamente. Hans sambo har skulder. Jag antar att hans minderåriga barn ärver honom. Jag är rädd att modern får ansvaret för arvet i nämnda fall, vilket skulle betyda att hans barn inte kommer ha ett rött öre när han är 18. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilka lagar är tillämpliga?

Det är sambolagen (SamboL) som reglerar frågor om bodelning med mera mellan sambor och ärvdabalken (ÄB) som reglerar frågor om arv.

Kan sambor ärva varandra och vad händer med barnen?

Barn är de första som ärver en avliden förälder och varje barn tar lika stor andel utav arvet (2:1 ÄB). Är det så att föräldrarna är gifta med varandra, så kan en efterlevande make ärva den avlidna maken (3:1 ÄB). Samma rätt har dock en sambo inte. Det betyder att sambor aldrig ärver varandra, om det inte finns ett testamente. I din sons fall gäller att om han skulle gå bort, så kommer hans barn att få hela hans arv.

En sambos rätt till det lilla prisbasbeloppet

Din sons sambo har dock rätt till två prisbasbelopp i den mån tillgångarna inte räcker till efter en fördelning av samboegendom (18 § 2 st. SamboL). För år 2022 gäller ett prisbasbelopp om 49 300 kronor (se här). Med andra ord har din sons sambo rätt till 2 * 49 300 kronor = 98 600 kronor. Detta gäller återigen endast om sambon efter en bodelning inte får ut åtminstone 98 600 kronor. Har de exempelvis ett gemensamt hem, t.ex. bostadsrätt, som är värd 1 miljon kronor och denna delas, så kommer hon att få ut 500 000 kronor, och då har hon inte rätt till det lilla prisbasbeloppet, i detta fall 98 600 kronor.

Avslutande ord

Svaret på din fråga är därför att sambor inte kan ärva varandra, i alla fall om det inte finns ett testamente. Om din son skulle avlida, så skulle hans barn få hela din sons arv. Sambon kommer därför inte att få något, utöver 98 600 kronor, om hon efter en bodelning inte får ut åtminstone 98 600 kronor.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare