Ärver mitt biologiska barn mig fastän en annan man godkänt faderskapet?

Hej, jag har hamnat i en något knepig sits.

Jag har (i en otrohetsaffär) fått ett barn ihop med en kvinna vars sambo (de är inte gifta) har skrivit på papper (faderskap) att det är han som är pappan.

Han vet dock om att det inte är han som är den biologiska pappan, men har ändå accepterat situationen och skrivit på detta papper.

Mamman (den enda som vet sanningen) vet givetvis om att det är jag som är pappan.

Nu till frågan; ärver min "utomäktenskapliga" dotter mig? Jag har inte skrivit på några papper om att adoptera bort henne eller något liknande?

Kan hon, via sin mamma, eller som vuxen, efter mitt frånfälle "kräva" något från dödsboet?

Finns det några andra juridiska aspekter som jag behöver ta hänsyn till? Jag har 3 barn sedan innan och lever ihop med deras mamma.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad som är relevant när det gäller arvsfrågor är vem som i juridisk mening är far till barnet, det vill säga vem som enligt folkbokföringen är angiven som far till barnet.

Om en person är angiven i folkbokföringen som fader så är han i juridisk mening far till barnet. Eftersom den andra mannen har bekräftat faderskapet är det han som är far i juridisk mening.

Det är dock möjligt att häva faderskapet. Det är bara barnet och den man som bekräftat faderskapet som kan väcka talan om att häva faderskapet, 3 kap 1–2 §§ föräldrabalken. Talan kan även väckas när den biologiska fadern är avliden, då väcks talan istället mot den biologiska faderns arvingar om sådana finns, alltså dina andra barn. Om varken barnet eller den man som enligt folkbokföringen är fadern väcker sådan talan, så kommer han fortsatt vara far i juridisk mening.

Fastställs det att du är biologisk far har barnet rätt att ärva dig såsom bröstarvinge.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Josefine Ljungberg PalmRådgivare