Ärver min son pappans syster som inte har barn och föräldrar i livet, om pappan är avliden?

Min sons pappa är avliden. Ärver min son pappans syster som inte har barn och föräldrar i livet. Pappan har en syster till med barn. Har inte bra kontakt med min faster kan hon testamentera bort min del till den andra systern barn.Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Som jag förstår din situation så är din sons pappa avliden. Din sons pappa hade sedan två systrar, en syster som inte har några barn och en syster som har barn. Din son har alltså två fastrar. Det finns inga föräldrar i livet. Du undrar då om din son kan ärva efter pappans syster som inte har några barn.

Ärver min son pappans syster som inte har barn och föräldrar i livet?
Jag kommer börja med att skriva att jag i ert fall utgår från att pappans syster inte har upprättat ett testamente och att systern inte heller har en make/maka i livet.

Det finns tre olika arvsklasser, första gäller för bröstarvingar, dvs. den avlidnes barn. Eftersom systern inte har några barn eller barnbarn, finns det ingen arvinge i den första arvsklassen (2 kap. 1 § ÄB).

Då går man vidare till andra arvsklassen, som först gäller den avlidnes föräldrar. Enligt dina uppgifter så är systerns föräldrar inte i livet. Det innebär att systerns kvarlåtenskap kommer gå till hennes syskon genom den så kallade istadarätten. Istadarätten innebär att om en arvinge är avliden träder dennas avkomlingar i den avlidnas ställe vad gäller rätten till arv. Alltså ärver din sons pappa och den andra systern med barn hälften var. Men eftersom din sons pappa är död, träder din son in i hans ställe, och ärver då pappans del genom istadarätten (2 kap. 2 § ÄB).

Kan min faster testamentera bort min del till den andra systern barn?
Så som jag förstod er situation så var det fråga om din sons faster, dvs. systern på pappans sida, och alltså inte din faster som du skriver i frågan. Jag förstår därför inte vad du menar med om fastern kan testamentera bort "din del". Jag får därför be dig skicka in en ny fråga till Lawline om du vill ha ett bra och tydligt svar!

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh,

Fanny ErikssonRådgivare