Ärver min son mina lån och skulder?

Bor i bostadsrätts lägenhet och har lån så om jag avlider får min son överta den då? Och vad händer med mina lån o skulder.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt svensk rätt ärver man inte andras skulder.

Vad som inträffar vid din död är istället att dina tillgångar och skulder bildar ett dödsbo. Dödsboet är en egen juridisk person. Det är dödsboet som äger tillgångarna och skulderna, alltså bostadsrätten samt eventuella lån med mera.

En bouppteckning kommer upprättas med skulder och tillgångar, detta ska göras inom tre månader från dödsfallet, 20 kap. 1 § ärvdabalken.
Skulderna kommer så långt möjligt täckas av de tillgångar som finns i dödsboet.

Din son kommer dock inte bli betalningsskyldig om tillgångarna inte skulle räcka till för att täcka skulderna. Vad som sker då är att man försätter dödsboet i konkurs. Detta kan i sin tur leda till att din son inte ärver någonting alls, inte heller några skulder. Man kan säga att skulderna då avskrivs.

Efter arvsskiftet delas eventuella tillgångar ut till arvingarna, alltså din son, 18 kap. 1 § ärvdabalken.

Om dödsboet behöver sälja bostadsrätten för att täcka lånen som är tecknade på bostadsrätten kan din son ansöka om att få ta över betalningsansvaret för lånen. För att göra detta måste ni kontakta den bank som utfärdade lånet och se om det är möjligt att skriva över lånet på din son.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Josefine Ljungberg PalmRådgivare