Ärver min morfars frus syster ifrån min morfar när han avlider?

Hej,

Min morfar var gift med en kvinna som nu är avliden, som inte är min mormor. Denna kvinna har inga barn med min morfar men har en syster som har barn. Ärver min morfars frus syster och dennes barn ifrån min morfar när han avlider? Det finns inte något testamente upprättat vad jag vet. Jag är bröstarvinge efter min morfar då min mor är avliden.

Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om arv finns i Ärvdabalken (ÄB).

Med anledning av din morfars frus bortgång, ska hennes och din morfars gemensamma egendom fördelas mellan dem genom bodelning. Vanligtvis delas egendom lika mellan makarna, vilket alltså ger din morfar hälften av egendomen och den andra hälften utgör kvarlåtenskapen efter hans fru. Eftersom att ingen av makarna har upprättat testamente ska arvet fördelas enligt lagens arvsordning.

Fruns kvarlåtenskap ska fördelas mellan hennes arvingar och som hennes närmsta arvinge har hennes syster rätt till hela arvet. (ÄB 2 kap. 2 §) Eftersom att den avlidna var gift men din morfar har han däremot rätt till makesarv och ska tilldelas hela arvet. (ÄB 3 kap. 1 §) Systern får en efterarvsrätt till den andel arvet utgör av din morfars totala tillgångar (50 %), vilket betyder att hon har rätt att få ut denna andel när din morfar avlider. (ÄB 3 kap. 2 §)

När din morfar avlider ska först arvet efter hans fru fördelas. Fruns syster har som nämnt rätt till hela arvet efter henne och ska tilldelas hälften av den totala egendomen. Skulle systern inte leva, träder hennes barn in i hennes ställe och delar lika på hennes arvslott.
Därefter ska arvet efter din morfar, alltså den andra hälften av egendomen, fördelas mellan hans arvingar. Förutsatt att din mor var hans enda barn, och du din mors enda barn, har du rätt till hela arvet efter honom. (ÄB 2 kap. 1 §)

Sammanfattning: När din morfar avlider ska...
- hans frus syster ärva hälften av egendomen (= arvet efter din morfars fru), och
- du ärva den andra hälften av egendomen (= arvet efter din morfar).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare