Ärver min mans brors barn om det inte finns några andra släktingar?

Ärver min mans brors barn mig om det inte finns några andra släktingar eller tillfaller det allmänna arvsfonden?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När det gäller arv kan detta endast tillfalla make/maka eller släkt i eget upp- eller nedstigande led.
Det innebär att din mans brors barn, åtminstone inte automatiskt, kommer att ärva om det inte finns några andra släktingar. Arvet tillfaller istället till allmänna arvsfonden.

Om du hellre skulle vilja att din mans brors barn ska ärva finns det dock en möjlighet att testamentera bort detta. Har du fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare