Ärver min make efter mig?

Om jag dör före min man, går min kvarlåtenskap då automatiskt till min man? Jag tänker på pensiondspar t.ex. Vi har inga barn.

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett kort svar på din fråga skulle vara ja, din man skulle automatiskt ärva efter dig! Din fråga behandlas dels i äktenskapsbalken (ÄktB) och dels i ärvdabalken (ÄB). Nedan kommer jag redogöra vad som gäller.

Bodelning pga dödsfall

När ett äktenskaps upplöses ska en bodelning upprättas (9 kap. 1 § ÄktB). Och äktenskap upplöses genom den ena makens död eller genom äktenskapsskillnad (1 kap. 5 § ÄktB). Bodelning är dock inte nödvändig om den efterlevande ska på grund av giftorätt och arvsrätt överta en enda förmögenhetsmassa. Så är fallet när det inte finns vare sig gemensamma barn eller särkullbarn som ska ärva efter den avlidne.

Vem tillfaller arvet

Det framgår av din fråga att ni inte har någon gemensamma barn. Om du inte heller har särkullbarn så kommer all din kvarlåtenskap automatisk gå över till din man vid dödsfall (3 kap. 1 § ÄB). Om det då skulle finnas någon i den andra arvsklassen som är berättigad till arv efter dig (t.ex. dina föräldrar, syskon och syskonbarn) kommer de ha rätt till efterarv efter din make (3 kap. 2 § ÄB).

Vad ingår i kvarlåtenskapen?

Det som ingår i kvarlåtenskap är all egendom som finns kvar efter den avlidna. Om det skulle ske en bodelning skulle din make kunna undanta sin pension från bodelningen (10 kap. 3 ÄktB). Det innebär alltså att han erhåller sin egen pension samtidigt som han ärver din pension. Men som sagt tidigare är en bodelning inte nödvändig när den efterlevande ska överta en enda förmögenhetsmassa. Oavsett vilket kommer han ha rätt att ärva dina pensionssparande.

Du kan läsa mer om hur det går till i Pensionsmyndighetens hemsida här.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Nabyiel MarionellRådgivare