Ärver min fru all min egendom?

Hej

Om jag skulle dö och är gift utan barn, skulle min fru får automatiskt allt jag äger ? Jag har aldrig skrivit någon testamente.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga är att din fru kommer att ärva allt efter din bortgång eftersom du inte har några barn. Detta följer av makes arvsrätt (3 kap. 1 § ärvdabalken). När man gifter sig erhåller ens partner arvsrätt och när det inte finns barn i familjen erhåller maken/makan arvet i sin fullhet. Man kan frångå detta genom att testamentera egendom till annan arvtagare du själv väljer.

Vill du ha hjälp att upprätta ett testamente för att testamentera bort något till någon annan person kan du boka tid med våra jurister direkt via hemsidan eller ringa oss på 08-533 300 04.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare