Ärver min avlidne makes systrar vårt gemensamma hus i Sverige?

Hej! Min man från Marocko dog i oktober. Han var sedan många år svensk medborgare. Han ägde ensam ett hus i Marocko. Tillsammans äger vi ett hus i Sverige. Vi är inte gifta enl. Marockansk lag därför ärver jag inte huset i Marocko, utan hans systrar. Kan man tillämpa svensk lag bara i Sverige? Dvs jag som hans änka ärver bara ensam vårt gemensamma hus i Sverige? Och inte ange systrarna som efterarvingar? Han har en brorsdotter som är född och bor i Sverige. (Brodern/fadern avliden).

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du och din man var gifta enligt Svensk lag men inte enligt Marockansk lag. Hans hus i Marocko ärver hans systrar och du undrar nu om du ensam ärver ert gemensamma hus i Sverige.

Svensk lag

Först och främst ska jag förtydliga att svensk rätt är endast direkt tillämplig i Sverige. Det innebär att det är Ärvdabalken (ÄB) som reglerar arvsrätten i Sverige. Jag ska gå in på vad det innebär för din del när det gäller det svenska huset här nedan.

Makars arv

I svensk rätt ärver makar varandra. Det innebär att huset kommer att tillfalla dig. Det regleras i 3 kap ÄB. Nu vet jag inte av frågan om det finns några gemensamma barn, men oftast så brukar efterlevande make ärva kvarlåtenskapen med fri förfoganderätt och sedan har bröstarvingar (gemensamma barn) rätt till efterarv när den efterlevande maken går bort.

Legala arvsordningen och testamente

När det gäller arv finns det något som heter den legala arvsordningen i 2 kap ÄB. Den bestämmer den arvsordning som föreligger enligt lag. Den legala arvsordningen är uppdelad i tre olika arvsklasser:

1. Avkomlingar (bröstarvingar)

2. Föräldrar. Om föräldrar är avlidna har syskon arvsrätt. Om syskon har avkomlingar träder dessa in om syskon är avlidna. Även halvsyskon kan räknas in här.

3. Far- och morföräldrar.

För att arvet ska kunna gå vidare till nästa arvsklass måste en arvsklass tömmas ut helt. Dvs. att först om det inte finns några bröstarvingar har föräldrar rätt att ärva osv.

Det går dock att inskränka arvsordningen med ett testamente. Då regleras arvsrätten utifrån den avlidnes yttersta vilja (förutsatt att ett testamente är upprättat).

Sammanfattning

Sammanfattningsvis kan det konstateras att svensk rätt endast är direkt tillämplig i Sverige. Som make har du rätt att ärva huset som ni äger gemensamt i Sverige, förutsatt att det inte finns ett testamente som reglerar detta. För att din makes sytrar ska kunna ärva enligt svensk rätt krävs det att det inte finns några bröstarvingar eller föräldrar i livet. Först då kan deras arvsrätt aktualiseras. Det gäller även brorsdottern, eftersom hon också omfattas av den andra arvsklassen.

Notera dock att ovanstående gäller om det inte finns ett giltigt upprättat testamente, men eftersom du inte har angett att något sådant finns i din fråga så utgår jag från att det inte finns något sådant.

Jag hoppas att det gav dig tillräckligt med svar på din fråga!

Om du har fler frågor om ditt ärende är du välkommen att höra av dig till mig på tilda.hansson@lawline.se, så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig ytterligare.

Du är även välkommen att höra av dig på nytt genom våra betaltjänster eller ordinarie byråverksamhet.

Med vänlig hälsning,

Tilda HanssonRådgivare