Ärver man skulder som föräldrarna var skyldiga att betala?

Min far gick bort 2011 och min mor tidigare i år. Mina föräldrar var inte gifta och vi barn krävde ingenting av arvet när far dog. När min mor dog täckte inte tillgångarna kostnaderna så vi fick igenom en dödsboanmälan.

Nu fick vi dödsbodelägare en räkning efter vår far som de menar att min mor skulle ha betalt, men när hon inte gjorde det blir vi nu skyldiga att betala.

Det låter orimligt att vi tar över ett betalningsansvar som min mor hade. Vad gäller?

Lawline svarar

Hejsan! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga.

När det kommer till skulder från den avlidne är huvudregeln i svensk rätt att man inte ärver skulder. Vad som istället sker är att skulden drivs in från dödsboet. Finns det inga tillgångar alls i dödsboet, stannar man här. Man blir alltså som dödsbodelägare inte personligt ansvarig för skulden.

Utifrån den information du har angett i frågan tolkar jag det som att skulden i fråga ursprungligen tillhör din pappa, och att när han dog så avstod du från ditt arv efter honom, tills det att din mamma gick bort. När din mamma väl gick bort fanns det inga tillgångar i dödsboet. Alltså kan man inte göra dig och andra dödsbodelägare personligt ansvariga för en skuld som de påstår sig att din mamma skulle betalat. Det hade varit en annan juridisk angelägenhet ifall du uppgav att det fanns tillgångar i dödsboet och att dessa redan har tilldelats er dödsbodelägare. Dessvärre hade jag behövt mer information om skulden ifråga och om tillgångarna i dödsboet.

Du kan läsa mer om detta på Kronofogdens hemsida.

Om du fortfarande känner dig osäker på hur du kan gå vidare med din fråga rekommenderar jag att du bokar tid med en av våra jurister. Du kan boka tid enkelt och direkt på https://lawline.se/boka

Hoppas att du fick svar på din fråga! Skriv annars en kommentar så ska jag förtydliga så gott jag kan.

Med vänliga hälsningar,
Adam RajabRådgivare